یک مطالعه جدید نشان می دهد که زمان های بهینه ای از روز برای دستیابی به اهداف خاص با ورزش وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهد که برای زنان، به ویژه، ورزش در صبح یا عصر نتایج متفاوتی را به همراه دارد.

این مطالعه همچنین شامل تأثیر زمان ورزش بر خلق و خوی افراد است.

بهترین زمان ورزش

همه به یک دلیل ورزش نمی کنند. برای برخی، ورزش وسیله ای برای رسیدگی به یک مشکل سلامتی مانند فشار خون بالا است. برخی برای تقویت قدرت در یک قسمت از بدن یا قسمتی دیگر تمرین می کنند و برخی برای بهبود خلق و خوی خود.

یک مطالعه جدید نشان می دهد زمانی از روز که در آن فرد ورزش می کند ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد. علاوه بر این، این نتایج برای زنان و مردان یکسان نیست.

پروفسور Paul J. Arciero، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دپارتمان علوم فیزیولوژیکی و بهداشت انسانی در کالج Skidmore در نیویورک، به BBC News می گوید که بهترین زمان برای ورزش زمانی است که افراد بتوانند آن را در برنامه خود قرار دهند.

با این وجود، این مطالعه دوره های زمانی خاصی را نشان می دهد که افراد به احتمال زیاد به اهداف ورزشی خاصی دست می یابند.

دکتر اسد ر. صدیقی، استادیار طب فیزیکی و توانبخشی در پزشکی ویل کورنل در نیویورک، که در این مطالعه شرکت نداشت، به مدیکال نیوز تودی گفت:

“من از هدف اعلام شده نویسندگان برای افزودن به درک ما از تأثیرات تمرین بر ورزشکاران زن و تفاوت آن با ورزشکاران مرد قدردانی کردم.”

زنان به‌طور بدنام در ادبیات پزشکی کمتر معرفی شده‌اند، و حتی فرضیه‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است بین نحوه واکنش جنس‌های مختلف بیولوژیکی به ورزش تفاوت وجود داشته باشد، نشان‌دهنده سطحی از تفکر و تفاوت‌های ظریف است که مدت‌هاست در تحقیقات علمی وجود ندارد.»

این مطالعه در healthline-pt در شهر پرتقال منتشر شد.

یک گروه مناسب از شرکت کنندگان

محققان فواید ورزش را در گروهی متشکل از 30 زن و 26 مرد که به ورزش صبحگاهی – به ویژه بین ساعت 6:00 تا 8:00 صبح – یا عصر از ساعت 6:30 تا 8:30 شب اختصاص داده شده بودند، پیگیری کردند.

همه شرکت‌کنندگان افراد سالم، غیرسیگاری و دارای تمرینات ورزشی بودند.

شرکت‌کنندگان بر اساس الگوی تمرین و تناسب اندام PRISETrusted (دریافت سرعت پروتئین همراه با عملکرد مقاومتی، دوی سرعت فاصله‌ای، کشش، ورزش استقامتی) تمرین و پارادایم تناسب اندام که توسط دکتر آرسیرو ایجاد شده بود، تمرین کردند.

همه شرکت کنندگان یک برنامه غذایی سالم طراحی شده را دنبال کردند و مصرف در گروه های صبح و عصر مشابه بود.

نویسندگان این مطالعه طیف وسیعی از پیامدها، از جمله قدرت عضلانی، استقامت و قدرت، ترکیب بدن، فشار خون سیستولیک/دیاستولیک، نسبت تبادل تنفسی، و حالات خلقی و همچنین دریافت رژیم غذایی را اندازه‌گیری کردند.

دکتر صدیقی هشدار داد که شرکت کنندگان «همه افراد سالم، فعال، لاغر و دارای وزن ثابت بودند که ممکن است به طور خاص منعکس کننده عادات، جمعیت شناسی یا اهداف جمعیت بزرگتر نباشد».

او به ویژه خاطرنشان کرد که آنها بزرگسالان میانسالی بودند که هیچ بیماری قلبی عروقی نداشتند. بنابراین، این نماینده جمعیت عمومی نخواهد بود.

تقویت خلق و خو

یکی از جنبه های منحصر به فرد این مطالعه، بررسی زمان ورزش در روز بر روی خلق و خو است.

دکتر آرسیرو به MNT گفت: «برای اولین بار، ما نشان دادیم که زمان ورزش در روز به طور قابل توجهی حالت خلق و خوی زنان و مردان را تغییر می دهد.

«به طور خاص، زنانی که در [بعد از ظهر] ورزش می کنند، به طور قابل توجهی حالت کلی خلق و خوی خود را در مقایسه با آنهایی که در صبح ورزش می کنند، تقویت می کنند.»

– پروفسور پل جی آرسیرو

دکتر صدیقی همچنین به یافته جالب دیگری اشاره کرد:

«مردان مورد مطالعه نسبت به زنان بهبود بیشتری در حالت خلقی داشتند. به نظر می‌رسید که ورزش تنش، افسردگی، خشم را به میزان قابل توجهی در مردان بدون توجه به زمان روز کاهش می‌دهد، در حالی که بهبود تنش و افسردگی تنها در زنانی که شب‌ها ورزش می‌کردند مشاهده شد.

وی افزود که مطالعه خلق و خو به دلیل اتکا به خود گزارش دهی ذاتاً دشوارتر است.

فواید فیزیولوژیکی

همه شرکت‌کنندگان پس از 12 هفته کارآزمایی بهبودهایی را در همه زمینه‌ها نشان دادند. با این حال، ماهیت بهبودها متفاوت بود.

زنانی که در صبح ورزش می کردند، چربی کل و چربی شکمی را کاهش دادند، فشار خون خود را به میزان بیشتری کاهش دادند و قدرت عضلات پایین بدن را افزایش دادند.

زنانی که در عصر ورزش می کردند، بهبود بیشتری در قدرت عضلات بالاتنه، خلق و خو و سیری خود مشاهده کردند.

این اثر در مردان کمتر مشخص بود. با این حال، تفاوت هایی وجود داشت:

مردانی که در هر زمان از روز ورزش می کردند، عملکرد بدنی خود را بهبود می بخشند.

مردانی که در شب ورزش می کردند مزایایی در سلامت قلب و متابولیک و همچنین کاهش خستگی داشتند.

چرا تفاوت بین جنسیت؟

دکتر آرسیرو اشاره کرد که “مقایسه مستقیم” بین زنان و مردان هدف این مطالعه نبود.

او گفت: «با این حال، مکانیسم‌های بالقوه متعددی برای تفاوت‌های زنان و مردان با توجه به واکنش آنها به ورزش در ساعات مختلف روز ممکن است شامل موارد زیر باشد. تغییرات در عملکرد عصبی عضلانی، تراکم مویرگ ها، پاسخ های گرسنگی و متابولیسم چربی بین زنان و مردان.

«[این تفاوت‌ها] نشان‌دهنده مولکولی، غدد درون‌ریز، متابو است.

منابع معتبر : far30club 

ایندکسر